[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dzieje, z poczuciem braku skuteczności oraz nabywają umiejętności społeczne, tłumaczyła dr hab.
Małgorzata Zwięcicka z Katedry Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny Uniwersytetu Warszawskiego.
"Chodzi o to, by zbudować w dziecku przekonanie, że może sobie poradzić ze swoimi zachowaniami" -
zaznaczyła specjalistka.
http://dziecko.ebrzuszek.pl Kreator PDF Utworzono 21 December, 2010, 21:47
Dziecko
Z kolei rodzice, na swoich zajęciach mogą się przekonać, że nie są osamotnieni w problemach
wychowawczych i mogą stanowić dla siebie wzajemne wsparcie. Z drugiej strony dowiadują się też, jak
wydawać dziecku polecenia, aby były skuteczne i że zamiast irytacji czy kar lepsze rezultaty może
przynieść akceptacja i pochwały. "Stosowanie metod siłowych, które mają na celu podporządkowanie
sobie dziecka często prowadzi do utrwalenia u niego zachowań agresywnych i stosowania przemocy w
kontaktach z innymi ludzmi" - wyjaśniła Zwięcicka.
Jej zdaniem, bardzo ważna dla efektów terapii jest też możliwość nawiązania przez psychologa kontaktu z
nauczycielem dziecka.
Jak podkreślił Wolańczyk, celem terapii dziecka z ADHD nie jest to, by wyeliminować czy złagodzić
objawy w życiu dorosłym. "%7ładnego dziecka z ADHD nie da się wyleczyć, ale można mu pomóc tak, że
zdobędzie wykształcenie adekwatne do swoich możliwości (często są to osoby bardzo inteligentne - PAP),
będzie mieć lepsze mniemanie o sobie, nie będzie mieć za sobą konfliktów z prawem i nie wypadnie ze
swojej funkcji społecznej" - zaznaczył psychiatra.
Jego zdaniem, aby poprawić diagnostykę i terapię ADHD w Polsce potrzebne jest stworzenie jednolitego
systemu opieki nad dzieckiem z zaburzeniami zachowania. Obecnie w kraju jest tylko 150 psychiatrów
dziecięcych, a liczbę dzieci z ADHD szacuje się na 350 tys. W województwie podkarpackim pracuje tylko
jeden specjalista w tej dziedzinie. Wśród przyczyn takiej sytuacji ekspert wymienił m.in. to, że psychiatria
dziecięca jest trudna, obciążająca psychicznie, a do tego zle płatna.
Według Namysłowskiej, tylko mały odsetek dzieci z ADHD wymaga farmakoterapii. W Polsce refundowane
są leki zawierające jedną z dwóch substancji chemicznych dopuszczonych do terapii ADHD (tj.
metylofeindat). Jednak nie działa ona u wszystkich dzieci, a przez niektóre jest zle tolerowana. Do leku
zawierającego atomoksetynę nie ma na razie żadnych dopłat, a ponieważ jest on drogi, pacjentów nie
stać na kupowanie go na własną rękę.
PAP - Nauka w Polsce, Joanna Morga
ls/ jbr/ bsz
http://dziecko.ebrzuszek.pl Kreator PDF Utworzono 21 December, 2010, 21:47
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plspartaparszowice.keep.pl